وظایف والدین در جهت بهداشت روان فرزندان

Time is Precious – Remembering Newtown by Cathy Moryc-Recine

شما به راحتی می توانند نیازهای جسمانی فرزندانتان همچون غذای مقوّی و سالم، پوشاک گرم به هنگام سردی هوا و وقت مناسب خواب آنان را تشخیص دهید. با این حال، ممکن است نیازهای روانی و عاطفی فرزندانتان چندان آشکار نباشد.

بهداشت روانی مطلوب، این امکان را به بچه ها می دهد که به روشنی فکرکنند ، از نظر اجتماعی رشد کنند و مهارت های جدیدی را فرا بگیرند.از طرفی دوستان خوب و تمامی سخنان ترغیب آمیز بزرگسالان به آنها کمک می کند که اعتماد به خود و عزت نفس خود را بالا ببرند و نگرش عاطفی سالمی نسبت به زندگی پیدا کنند.

+کودکان را بی قید و شرط دوست بدارید:

عشق، ایمنی و پذیرش باید در بطن خانواده جا بگیرند.بچه ها باید بدانند که مهر و محبت شما به پیشرفت های آنان بستگی ندارد. اشتباهات یا شکست های آنها را بپذیرید و بررسی یا پیش بینی کنید. اعتماد به نفس در خانه ای رشد می کند که آکنده از عشق و محبتِ بی چون و چرا باشد.

+اعتماد و عزت نفس بچه ها را پرورش دهید و آنان را تمجید کنید:

تشویق بچه ها به خاطر توانایی شان در یادگیری مطالب یا حتی بازی های جدید، کمک می کند که آنها به تلاش کردن و کسب اطلاعات در مورد محیطِ اطرافشان تمایل داشته باشند. بگذارید بچه ها جست و جو کنند و کنجکاو باشند و در جایی بازی کنند که از هر گونه خطری در امان باشند. غالبا با لبخند و صحبت، به آنها اطمینان خاطر دهید. در فعالیت ها یا بازی هایشان نقش فعال داشته باشید. توجه شما باعث ایجاد خود باوری در فرزندانتان خواهد شد.

+اهداف واقع بینانه برایشان در نظر بگیرید:

کودکان به اهداف واقع گرایانه نیازمندند که آرزوهای آنان را با توانایی هایشان هماهنگ سازد. کمک های شما به بچه های بزرگ تر باعث می شود تا بتوانند فعالیت هایی را انتخاب کنند که با توجه به آن قابلیت های خودشان را امتحان کنند. این ها همه باعث می شود فرزندانتان در انجام فعالیت های مختلف به خود اعتماد داشته باشند.

+روراست باشید:

ناکامی های خود را از فرزندان تان پنهان نسازید. برای آنها مهم است که بدانند همه ما احتمالاً مرتکب اشتباه می شویم. دانستن این موضوع که والدینشان بی عیب و نقص نیستند، می تواند برایشان دلگرم کننده باشد.

+از سخنان طعن آمیز و نیشدار بپرهیزید:

اگر بچه ای در بازی، بازنده شد و یا در امتحانی نمره یا امتیاز قابل قبولی کسب نکرد، احساس او را در باره چنین اتفاقی دریابید. امکان دارد بچه ها دلسرد شده و احتیاج به دلگرمی و قوّت قلب داشته باشند. بعدها که آماده و مشتاق شدند، با آنها گفت و گو کنید و اطمینان خاطر دهید. بچه ها را ترغیب کنید که نه تنها نهایت تلاش خویش را به کار ببندند، بلکه از روند آن هم لذت ببرند.

+وقتی برای بازی اختصاص دهید و بچه ها را به بازی تشویق کنید:

بازی برای رشد کودکان به میزان غذا و مراقبت صحیح اهمیت دارد، بازی به آنان کمک می کند که سازنده باشند و خلق کنند، قادر به حل مشکل شوند و خویشتن داری را یاد بگیرند. بازی نشاط آور و پرجنب و جوش مثل دویدنِ همراه با فریادهای ترغیب آمیز نه تنها تفریح و سرگرمی است بلکه به بچه ها کمک می کند از لحخاظ جسمی و روحی سالم نیز باشند.

+کودکان احتیاج به همبازی دارند:

گاهی اوقات بچه ها دوست دارند زمانشان را با هم سن و سالان خودشان بگذرانند. آنها از طریق بازی با دیگران به نقاط ضعف و قدرت خود پی می برند و می آموزند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند.

+پدر و مادر همبازی های خوبی هستند:

به تفریحات و سرگرمی های بچه بپیوندید! بازی یا رنگ آمیزی با آنها فرصتی برایتان فراهم می سازد که در بیان ایده ها مشارکت داشته و با همدیگر در وضعیت آرام و راحتی وقت گذرانی کنید.

+به قصد سرگرمی، بازی کنید:

برنده شدن به اندازه سرگرم شدن و از تلاش لذت بردن اهمیت ندارد. یکی از مهم ترین پرسش هایی که می شود از بچه ها کرد، این است که به جای «در بازی برنده شدی؟»، از او بپرسیم: «از بازی خوشت آمد؟». مسئله پراهمیت تر برایشان این است که در کارها مشارکت داشته باشند و خوش بگذرانند.

+بر تماشای تلویزیون باید نظارت کرد:

سعی کنید از تلویزیون به طور منظم به عنوان «پرستار بچه» استفاده نکنید. در گزینشِ برنامه های تلویزیون برای بچه ها سختگیری کنید. امکان دارد تنها بعضی از غیلم ها یا کارتون های تلویزیونی آموزشی و سرگرم کننده باشند.

+مدرسه را درست انتخاب کنید:

آغاز تحصیل، رخداد مهمی برای بچه ها شمرده می شود. سعی کنید مدرسه ای را انتخاب کنید که در کنار تحصیل به وضعیت روحی و روانی فرزندانتان اهمیت دهند.

دکمه بازگشت به بالا